Het Urkerland

Twijfels over Geert Post groeien

Wethouder Geert Post zegt dat hij vorige week volledig opening van zaken heeft gegeven over zijn rol bij het transportbedrijf van zijn zoon Jelle. Maar fractievoorzitters reageren verbaasd en geschrokken op nieuwe berichten.

De Stentor bracht deze week aan het licht dat Geerts rol als vervoersmanager geen 'papieren functie' mag zijn, maar dat iemand op wiens papieren het bedrijf draait, daadwerkelijk aanwezig moet zijn en leiding moet geven. In opdracht van NIWO wordt nu een onderzoek gedaan naar de rol van Post binnen het bedrijf. Dat onderzoek komt bovenop het integriteitsonderzoek dat burgemeester Ineke Bakker laat uitvoeren.

Volgens Post was bekend dat hij sinds het uitbreken van de coronacrisis vaak op kantoor bij JP Trans was om zijn zoon te helpen het bedrijf in de vaart te houden. ,,Bijna iedere zaterdag was ik daar al en ook vaak 's avonds. Toen door de corona veel werk als wethouder wegviel, was ik nog vaker bij het bedrijf. De andere wethouders gingen meer hardlopen, ik ging mijn zoon helpen. En dat was geen geheim, binnen het college en ook in de fractie wist men dat."

Al sinds december vorig jaar draaide JP Trans op het Diploma Beroepsgoederenvervoer van Geert Post. ,,In heel veel bedrijven wordt op zo'n manier invulling gegeven. Of het volgens de NIWO op die manier niet mag, dat moet onderzoek dan maar uitwijzen."

Nog eerder, sinds januari 2019, stond Post al bij de Kamer van Koophandel op papier als vervoersmanager. Tot december dat jaar ging het volgens Post om een papieren functie. Maar volgens het handelsregister was Post wel gevolmachtigde en had hij tekenbevoegdheid.

In die periode werd in de raad gesproken over vrachtwagens die overlast veroorzaken doordat ze op de openbare weg geparkeerd staan. Geert Post zegt dat het uitsluitend ging om overlast door buitenlandse chauffeurs die hier overnachten zonder goede faciliteiten. Intussen maakte JP Trans op de Griend ook al enkele jaren gebruik van de openbare weg. Post: ,,Ik heb Jelle er op gewezen dat er een oplossing gevonden moest worden, daardoor heeft het bedrijf sinds kort een locatie aan Het Scheer, waar vier van de zes vrachtwagens op het terrein kunnen staan. De bakwagens en bussen staan voornamelijk bij een ander bedrijf op het terrein."

Afgelopen maandag bleek dat het onderwerp nevenfuncties onlangs nog op de college-agenda stond. Maar Geert Post maakte van dat moment geen gebruik om te melden dat hij juist de afgelopen tijd extra druk was met JP Trans. ,,Dat is verwijtbaar", zegt Hans Crébas (CDA). ,,Ik ben daar erg van geschrokken. En het parkeren en wassen van vrachtwagens op de openbare weg zat ons al veel langer dwars. We willen nu weten: hoe zijn klachten daarover verwerkt binnen de gemeente?"

Post reageert verbaasd: ,,Het is mij niet bekend dat het CDA daar moeite mee had. En ik sta hier met een zuiver geweten in. Het klopt dat ik in mijn rol als wethouder met mijn zoon gesproken heb over zijn bedrijf en dat ik toen bij de KvK als gevolmachtigde stond ingeschreven, maar daarbij heb ik altijd het algemeen belang voor ogen gehad."

Ook Anja Keuter (GB) is onaangenaam verrast door de laatste ontwikkelingen: ,,We hebben het vorige week allemaal duidelijk met hem besproken, veel vragen gesteld en nu komt er toch weer info naar boven die we niet hadden. Dan wordt het allemaal heel lastig. Daar zit mijn grote probleem. Alles kan opgelost worden, maar gooi dan ook alles op tafel en draai er niet omheen. Dat is blijkbaar niet gebeurd."

Binnen de gemeente is besloten dat Nico Schipper niet langer de woordvoering namens Post doet. Schipper: ,,Dat hebben we gedaan omdat ik niet meer op een geloofwaardige manier zijn antwoorden op allerlei vragen kan communiceren."

Alle fracties geven aan dat ze de uitslag van het integriteitsonderzoek willen afwachten. Het is onduidelijk wanneer dat klaar is. Jan Koffeman (HvU) hoopt op een termijn van veertien dagen. Anderen hopen dat het in elk geval klaar is voor de komst van de nieuwe burgemeester, op 6 oktober.