Afbeelding

Mar-Grethe kapseisde in een flits na inhaalactie zeeschepen

Algemeen

Het kapseizen van binnenvaartschip Mar-Grethe, donderdag op de Nieuwe Waterweg, is veroorzaakt door een ruim 200 meter lang ro-ro-schip dat met grote snelheid buitenom kwam. Dat zegt schipper/eigenaar Kees Post. Op het fatale moment werd het 70 meter lange schip ook al ingehaald door een 150 meter lang containerschip.


,,We hadden op de Maasvlakte geladen en waren door het Breeddiep de Nieuwe Waterweg op gevaren, onderweg naar de Waalhaven in Rotterdam”, zegt Post. ,,De twee grote schepen die ons inhaalden, kwamen van zee af. De grootste van de twee wilde de andere nog net voor de Maeslantkering inhalen en ging naar mijn idee even vol aan. Het containerschip kwam naar mijn gevoel erg dicht naar ons toe om daarvoor ruimte te geven.” Als gevolg van de inhaalactie ontstond volgens Post een grote hekgolf, waardoor de Mar-Grethe uit balans werd gebracht: ,,Ik zag dat de lading bewoog en meteen gebeurde het al. Binnen een seconde waren we omgeslagen. De stuurhut stond meteen vol water, ik had niet eens tijd om adem te halen.” In de chaos besloot Post naar het licht te zwemmen, waarop hij even later boven water kwam. ,,Of ik door een raam of door een deur naar buiten gekomen ben, weet ik niet eens.” De andere opvarende, de 20-jarige Wilco de Groot, was op dat moment in de woning van het schip. Post kon zich vastgrijpen aan een boven water gekomen roeiboot. Na tien minuten kwam een zeeschip langszij, maar door de paniek aan boord lukte het niet om hem aan boord te krijgen. Een even later gearriveerde loodsboot slaagde daar wel in. Post lag 15 minuten in het water: ,,Ik voelde niets van de kou en heb eerst nog een tijd aan dek staan kijken of ik Wilco zag. Uiteindelijk ben ik in de ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Toen bleek ik onderkoeld. Na onderzoek mocht ik ’s avonds door mijn vrouw opgehaald worden.” Het ongeval gebeurde rond half zes in de avond. Duikers zochten vervolgens in het wrak en vrijwilligers van de SOAD waren tegen elf uur ter plekke en zochten tot drie uur ’s nachts. Vrijdagmiddag rond twaalf uur was het tij geschikt om met een nieuwe ploeg vrijwilligers te gaan zoeken. De vaarweg was na het ongeval enkele uren gestremd. De autoriteiten hebben inmiddels besloten dat het schip geborgen kan worden. Post: ,,Ik hoop dat Wilco aan boord gevonden wordt. Als hij overboord geslagen is, dan bestaat de kans dat hij door het uitgaande tij naar zee gedreven is.”