Afbeelding

‘Hoog zwaartepunt en instabiel’

Algemeen

Beunschip Mar-Grethe is gezonken door een combinatie van instabiliteit en een te hoog zwaartepunt. Dat blijkt uit een verkennend onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV).

De Mar-Grethe kapseisde op donderdag 14 april op de Nieuwe Waterweg. Schipper Kees Post wist op tijd naar buiten te komen. Stuurman Wilco de Groot kwam om het leven. Meteen na het ongeval werd al met speciale aandacht gekeken naar twee zeeschepen die de Mar-Grethe inhaalden, vlak voordat ze omsloeg.

De OVV oordeelt wel dat het kapseizen veroorzaakt werd door ‘externe factoren’, maar geeft daarover nog geen definitief oordeel: ,,Mogelijk hebben de hekgolven van de passerende zeeschepen of de zuiging tussen de Mar-Grethe en het zeeschip naast de Mar-Grethe aan het voorval bijgedragen.”

Door de lading van 880 ton anodes was het schip, eenmaal uit balans gebracht, niet meer in staat zichzelf te richten. 

Het ongeval heeft volgens de OVV overeenkomsten met het vergaan van de UK 165 en de UK 171. Ook wordt verwezen naar eerdere omgeslagen beunschepen. 

Het is volgens de OVV al langer bekend dat er onder andere bij beunschepen sprake is van stabiliteitsrisico’s. De overheid legde aanbevelingen tot strengere regelgeving echter naast zich neer en wijst naar het bedrijfsleven.

Een definitieve uitspraak over de oorzaak van het ongeval, volgt later.