Afbeelding
Foto: Gerhard van de Kieft

‘Alleen de Showband ontbrak’

Algemeen

Twee werkschepen en een kottercasco zijn dinsdagavond van het bedrijventerrein naar de haven getransporteerd. Het bijzondere wegtransport trok veel bekijks. De direct betrokkenen bij deze enorme operatie kijken met tevredenheid terug: ,,Alles verliep volgens plan.”

Het idee om vaartuigen via de weg te vervoeren, werd uit nood geboren. Jacco Wakker van K&W Trans begon enkele jaren geleden in eigen beheer met de bouw van een werkschip. Het werk werd gedaan door Noordover en het was de bedoeling twee helften, van elk zes meter breed, bij Balk aan elkaar te bevestigen. Wakker: ,,Maar die werf kreeg een andere eigenaar en wij konden er niet meer terecht.”

Vervoer van een twaalf meter breed gevaarte via de Urkervaart was geen optie. Wakker: ,,Toen ben ik op een zondagochtend met een rolmaat door Urk gelopen. Mijn conclusie was: het kan net.” De ‘bottleneck’ was de Arie de Witbrug, met een speling van enkele decimeters.

Jacco Wakker nam contact op met de gemeente, waar Meindert Wakker de vraag op zijn bureau kreeg: ,,Mijn eerste gedachte was: dit moeten we niet willen. Maar een seconde later dacht ik al: als dit kan, dan gaan we er onze best voor doen.”

De gemeente kwam tot de conclusie dat het inderdaad mogelijk was. Meindert Wakker: ,,We moesten er wel 38 lantaarnpalen voor uit de grond halen en ook ongeveer 60 verkeersborden. Er werd een parkeerverbod afgekondigd en een berger sleepte vijf auto’s weg die toch nog in de weg stonden. Vooraf werd berekend of de brug het gewicht kon dragen. En we maakten een inspectieronde langs de route, om na de tijd vast te kunnen stellen of er schade is aan bijvoorbeeld stoepranden en middengeleiders. Zoals het nu lijkt, gaat het om hier en daar een krasje. Meer niet.”

Terwijl Jacco Wakker het transport met de gemeente probeerde te regelen, sloot een ander bedrijf aan bij de operatie. Zo vervoerde Werft tegelijk een kottercasco en een werkschip naar de haven. De kosten die gemaakt moesten worden voor de inzet van de gemeente én het transport zelf, konden zo gedeeld worden.

De dag na het transport overheerst tevredenheid. Alles ging volgens plan. Meindert Wakker: ,,Het transport werd zelfs een echt evenement, met veel toeschouwers. Echt op z’n Urkers: alleen de Showband ontbrak er nog aan.” Woensdag werden de vaartuigen een voor een de haven in getakeld. Het casco, de toekomstige Z 575, wordt daar de komende maanden afgebouwd.