Het Urkerland
Riekelt Snoek (r) kwam in zijn onderzoek naar de UK 141 in contact met Jan Willem van Waning.
0

Modelbouwbotter én contact hersteld

Riekelt Snoek onderzoekt de geschiedenis van de UK 141, de botter van zijn bèbe Hessel Snoek, en komt daarbij steeds meer interessante informatie en personen tegen. Zo kwam hij in contact met Jan Willem van Waning, de zoon van de commandant Maritieme Middelen met wie zijn bèbe communiceerde tijdens de Watersnoodramp in Zeeland.

Bèbe Hessel Snoek had de commandant een modelbouwbotter geschonken, maar deze was toe aan een flinke restauratiebeurt. ,,Nadat ik in contact kwam met Jan Willem, en leuke gesprekken met hem gevoerd heb over wat zijn vader en mijn bèbe hebben gedaan in Zeeland in 1953, bleek hij een bottertje in zijn bezit te hebben. Dit heeft Klaas Bakker gerestaureerd, en zaterdag was Jan Willem op Urk om het bottertje op te halen. Ik heb hem meteen de UK 141 laten zien, die in de haven ligt.'' 68 jaar eerder voerden de commandant en Riekelts bèbe overleg in diezelfde botter.

Riekelt Snoek was afgelopen maandag te gast bij SCAB Skoel over Urker Erfgoed. Hij ging in op de geschiedenis van de UK 141, en hoopt dat de botter van zijn bèbe erkend wordt als Urker erfgoed. ,,Tijdens de Watersnoodramp had mijn bèbe de bijnaam 'admiraal van de Urker vloot'. Een groot aantal Urker botters speelde een belangrijke rol in het reddingswerk en communicatienetwerk in Zeeland.'' Jaren later werd de botter verkocht, maar in 2010 liep Jelle Visser de UK 141 weer tegen het lijf en besloot deze naar Urk te brengen. ,,Hij wist al veel over de achtergrond van de botter, en dankzij hem ben ik me in de geschiedenis ervan gaan verdiepen.''

De UK 141 heeft al de status 'Varend Erfgoed', alleen wordt dit op Urk nog niet als zodanig erkend. ,,De botter ligt in de haven, maar daar betaalt Jelle nu nog havengeld voor. Ook de onderhoudskosten zijn heel hoog geworden; een en ander moet gerepareerd worden. Hiervoor proberen we steun te zoeken, want anders ligt de botter over een aantal jaren bij de schroot en dat willen we voorkomen.'' De botter is destijds gebouwd met behulp van de Zuiderzeesteunwet, en behoort tot de eerste lichting stalen motorbotters die gebouwd werden.

Geluidsfragmenten gezocht

Voor verder onderzoek is Riekelt op zoek naar geluidsfragmenten van Urker botters die met elkaar en andere schepen communiceerden tijdens de Watersnoodramp. Mensen die hier meer van weten kunnen contact opnemen met Riekelt via 06-23988577.