V.l.n.r.: Jan Loosman (VCU), Jelle Hakvoort (Braveheart Marine), Harm Kiefte (Flux Marine), Johan Hartman (Hartman Marine),Klaas Albert Hoekman (Hoekman Shipbuilding), Hennie Molenaar (Flux Marine), Lourens de Boer (VCU), Martin van Veen (SBR: Consortium van Snijder Schilderwerken, Piet Brouwer Elektrotechniek, Kameleon Vastgoed en Van der Reest Machines), Ronald Frijling (Balk Shipyard), Henk Kapitein (DUC Marine Group), Bram Brouwer (SBR), Wouter de Boer en Lubbert Romkes (VCU), Piet Snijder (SBR) en Petra Hagoort (DUC). Aan tafel: notaris Albert Hoeksma van Notamare Notarissen & Adviseurs (l) en Rien Bogerd (Port of Urk).
V.l.n.r.: Jan Loosman (VCU), Jelle Hakvoort (Braveheart Marine), Harm Kiefte (Flux Marine), Johan Hartman (Hartman Marine),Klaas Albert Hoekman (Hoekman Shipbuilding), Hennie Molenaar (Flux Marine), Lourens de Boer (VCU), Martin van Veen (SBR: Consortium van Snijder Schilderwerken, Piet Brouwer Elektrotechniek, Kameleon Vastgoed en Van der Reest Machines), Ronald Frijling (Balk Shipyard), Henk Kapitein (DUC Marine Group), Bram Brouwer (SBR), Wouter de Boer en Lubbert Romkes (VCU), Piet Snijder (SBR) en Petra Hagoort (DUC). Aan tafel: notaris Albert Hoeksma van Notamare Notarissen & Adviseurs (l) en Rien Bogerd (Port of Urk).

Volgende stap Maritieme Servicehaven

Zakelijk

De Maritieme Servicehaven ten zuiden van Urk is vrijdagmiddag opnieuw een stap dichterbij gekomen. De deelnemende partijen hebben het consortium opgericht dat de haven gaat beheren en exploiteren.

De plannen voor zo’n haven lopen inmiddels al twintig jaar. Het sluitstuk van de administratieve en juridische procedure zijn de diverse contracten die gesloten worden tussen het Rijk en de provincie en tussen het Rijk, de provincie en de bedrijven in de haven. Om dit laatste mogelijk te maken hebben de toekomstige gebruikers van de haven en de bijbehorende kade en grond zich verenigd in de juridische entiteit MSNF BV (Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland).

Deze oprichting is een belangrijke mijlpaal in de realisatie van de haven en kondigt een nieuwe fase aan in het traject. Want na de oprichting zijn de ondernemers gereed om de contracten te tekenen voor de ondererfpacht van de haven. En als deze contracten zijn getekend, kan de aanbesteding van start gaan. Oftewel dan staan alle seinen op groen voor de realisatie van de haven.

Bedrijven in de Maritieme Servicehaven gaan zich richten op scheepsbouw en -onderhoud. In totaal zullen zich twaalf bedrijven vestigen aan een kade die duizend meter lang is. De bedrijven beschikken samen over een bebouwbaar terrein van tien hectare. Tegen harde wind komt er een golfbreker voor de haven. Terwijl de haven aan de buitenkant van de Zuidermeerdijk komt, wordt aan de binnenkant het nieuwste Urker bedrijventerrein aangelegd: Port of Urk.