Afbeelding
Het Urkerland

Veel emotie bij insprekende campingbewoners in Urker gemeenteraad: ‘Hoe denken jullie dat dit slaapt?’

Algemeen

Campingbewoners Jacob Hartman en Klaas Jelle Koffeman maakten beiden van de gelegenheid gebruik om in te spreken op het onderwerp permanent wonen op de camping. Gemeentebelangen had de brief van minister Mona Keijzer op de agenda van de raadsvergadering gezet, vorige week donderdag. Daarin lijkt er een opening te zijn om permanent wonen op vakantieparken tóch mogelijk te maken, al is er, aldus burgemeester Bart Jaspers Faijer, nog te veel onduidelijk.

De beide insprekers vertelden wat de impact is van de voortdurende onzekerheid over het wonen op de camping. Daarbij was er veel emotie. Jacob Hartman: ,,Hoe denken jullie dat dit slaapt? Je neemt het dag en nacht met je mee, je thuis hoort een veilige basis te zijn.’’ Volgens Hartman is er van het door de gemeente toegezegde maatwerk geen sprake. Ook Klaas Jelle Koffeman kwam met stevige woorden en een petitie, die ruim 2600 keer was ondertekend, door ‘ouderen en jongeren die van het huidige college niets hoeven te verwachten’. 

Burgemeester Bart Jaspers Faijer zei dat de brief van minister Keijzer nog te weinig duidelijkheid geeft. ,,We wachten nu nog op de kaders vanuit het kabinet. We bieden absoluut wel maatwerk. We kijken met menselijke maat naar in welke situatie iemand zit, maar tegelijk wil je wel af van wat in strijd is met wet- en regelgeving. Dat we wachten op duidelijkheid uit Den Haag, moeten we wel goed rechtstreeks communiceren met de campingbewoners.’’ De burgemeester zegde toe daarover een brief te sturen en de raad met een memo te informeren.