Afbeelding

Willem: Zoals de boom valt...

Column Willem

Ik heb een Idefix-complex. Wat dat precies is, kan ik ook niet zo goed uitleggen, maar ik heb iets met bomen. Vroeger in m’n actieve jaren, wilde ik nog wel eens een fietstochtje maken met Jannie. Dan stopte ik regelmatig even bij een bijzonder exemplaar. Zo’n enorme dooie eik, inmiddels vol gaten, verbouwd tot spechtenhotel. Of zo’n grillige plataan van twee, drie eeuwen oud. Met van die uitschietende takken als machtige armen… Ik kan daar echt van genieten. ‘Ja, ja’, zei de Vrouwe dan, ‘Je wouwen gewoen wier effen een sjekkien’. En dat was natuurlijk óók zo.