Ook de bemanning van de MDV 2 was aanwezig bij de lancering van Wild 'n Zilt. Van links naar rechts: schipper Auke Post, Maarten Jelle de Boer, Maarten Juriaan Post, Klaas Buter, schipper Hendrik Kramer, Joeward Fejoles en Ronnie Tabangay.
Ook de bemanning van de MDV 2 was aanwezig bij de lancering van Wild 'n Zilt. Van links naar rechts: schipper Auke Post, Maarten Jelle de Boer, Maarten Juriaan Post, Klaas Buter, schipper Hendrik Kramer, Joeward Fejoles en Ronnie Tabangay.

Nieuw label voor duurzame vissoorten

Zakelijk

De Randstad voorzien van duurzame vis. Dat is de missie die MDV 2-schipper Hendrik Kramer waar wil maken met het nieuwe vislabel Wild ‘n Zilt. Bekende en minder bekende Noordzeevissoorten moeten straks rechtstreeks van het schip op tafel komen bij consumenten die hechten aan duurzaamheid.

Onlangs vond de presentatie van Wild ‘n Zilt plaats in Amsterdam. De MDV 2, het tweede schip dat naar aanleiding van het Masterplan Duurzame Visserij werd gebouwd, stoomde speciaal hiervoor vanuit IJmuiden naar Amsterdam. De 150 donateurs die via de crowdfundingsactie meedoen, konden daar in het visruim een visbox ophalen. Daarin zat niet alleen wijting, pieterman, bot, schar, poon en schol, maar ook een goodiebag met onder andere gedroogd zeewier, recepten en collageen-supplementen van Skin of Skin.

De box is een voorproefje van hoe het straks moet gaan. Met de 44.000 euro die tot nog toe werd binnengehaald willen Kramer en Michelle Boonstra van de Good Fish Foundation een label in de markt zetten. Het is de bedoeling om de komende tijd een markt te vinden voor dit idee en daarnaast meerdere vissers aan boord te krijgen. Wild ‘n Zilt wil duurzaam zijn door op vier punten verbeteringen door te voeren: minder CO2-uitstoot, minder bijvangst, minder plastic afval en aandacht voor vissenwelzijn. Het verdienmodel steunt op twee pijlers: een hogere prijs voor de vis en een kortere keten, door rechtstreekse levering vanaf de kotter. De komende tijd moet blijken of de initiatiefnemers beet hebben.